Friday 11 February 2011

Skolor

Antligen satter jag mig ned for att blogga, har varit daligt pa det denna veckan! Funderade lite pa olika landers skolsystem efter att ha tittat pa svt's 9A igar. Paulina ar ju den i var familj som fatt uppleva flest skolsystem i familjen. Hon var dock bara 6 ar nar vi flyttade ifran USA, men hade hunnit med kindergarten i alla fall. I Sverige sen blev det en internationell skola som foljer IB programmet med inslag av svenska. Har i england sa ar det gamla hederliga engelska skolsystemet som galler. Av de 3 olika skolorna sa tycker hon att det engelska ar det mest strikta, men inte i en negativ betoning alls. Hon trivs bra i sin klass och med sin larare. Hennes magister Mr. Long (han ar inte sa speciellt lang). Som person ar han skamtsam, strikt men rattvis. En bra mix for att halla barnen intresserade i klassen. Nufortiden har de ju write boards som ersatt den gamla hederliga svarta tavlan. Write board ar vad jag forstod en dator, med en projektor som man skriver pa datorn och sedan far du informationen pa vaggen. Hursomhelst, igar under matematik lektionen hade den har write boarden slutat fungera och Mr. Long hade blivit en anings irriterad, da han gett nagra enkla slag pa datorn och sedan aven bankat huvud pa write boarden. Sedan hade han muttrat att; har spenderar vi miljoner pund pa dessa datorer och sen fungerar de inte. Annat var det pa svarta tavlans tid. Ett litet citat bara,  men ungarna hade skrattat hysteriskt.
Sen misstanker jag att 9A ar en lite speciell skola, det finns de som ar battre. Jag ar inte avundsjuk och skulle inte vilja ersatta lararna i 9A. Vilket hastjobb de har, men de ar SAAA viktiga for barnens framtid. Sen tror jag inte barnen skulle ma daligt att fa betyg i tidigare alder an 8:an som jag tror fortfarande galler i sverige?  Betyg ar ju sa klart stressande, men det ar nog annu mer stressande att inse man ligger hastlangder efter i 9:an da allting galler infor gymnasievalet. Da ar det ju i princip forsent att atgarda.
Paulina tittade pa 9A programmet ocksa. En sak hon poangterade ar i hennes klass far de inte sitta bredvid  sina kompisar, utan kille och tjej sedan roterar de varannan vecka. Kanske tisslandet och tasslandet forsvinner da. Ar man extremt busig sa far de en egen bank.
Pa mandag ska vi till den amerikanska ambassaden for att fornya barnens pass. Hela familjen maste folja med, for sa ar det. Vendela ar ju ledig nasta vecka, men Paulina maste vi begara ledigt ifran skolan. Hade hamtat en ansoknings lapp att vara ledig ifran skol receptionen och satt precis och fyllde i den, da jag laste att en begaran om att fa ledigt maste goras 1 MANAD innan du ska vara ledig. Herregud, vad gora! Antingen far vi ljuga och saja att hon ar sjuk. Men det kanns sa fel. Sa jag skrev ett email till skolkontoret att Paulina inte kommer till skolan pa mandag. Har inte hort nagot annu? De kanske har ringt polisen!!
Ibland kan man bli lite trott pa det gammalmodiga ocksa!
Vendela ar i Munchen pa ISTA, en internationell art workshop. Hon akte i mandags morse och kommer tillbaka pa sondag. JAG tycker hon ar valdigt aktiv, vilket ju ar bra saklart, men som mamma onskar man att hon vill sitta hemma med oss pa helgerna och mysa. Tycker hon spenderar for lite tid med oss men enligt henne sjalv spenderar hon ALLDELES for mycket tid med oss. Hmm, jag tycker jag far lite flashbacks.
Ha nu en underbar helg! Hoppas inte vadret haller i sig.

2 comments:

  1. ÅH vilket intressant och ROLIGT inlägg Ylva!! Jag hittade en glömd påse Fruit Flakes och har ätit den medan jag läst vad du skrivit. Det är så kul att höra om olika skolor. Jag tycker Paulina är så duktig som klarat engelska skolan så bra! Historien om läraren fick mig att skratta högt här för mig själv! 9A är det bästa som går på TV nu tycker jag. Väldigt tankeväckande. Varannan kille och varannan tjej i klassrummet tycker jag inte alls är en dum idé! Låter däremot vansinnigt att man ska be om ledigt i en månad i förväg. HUR stelbent som helst. Då skulle vi aldrig kunna vara lediga, så dålig framförhållning som vi har, men det är väl STRAFFET, ha ha. Det är säkert helt ok!
    Avslutar med att bara säga TONÅRINGAR, vill inte skriva något mer, tänk om jag ångrar mig ;) .

    ReplyDelete
  2. Tack Ingrid! Visst ar Fruit Flakes goda...Haller med 9A ar jatte intressant, sen har jag och Paulina blivit beroende av Svaleskar. En spannande och gullig ungdoms serie. Man far passa sig vad man skriver om tonaringar.

    ReplyDelete